Hoe zijn jullie in de branche terecht gekomen?

‘In 2012 was ik nog eigenaar van een taxibedrijf in Assen. Via een vaste klant bij de NAM/Shell leerde ik voor het eerst over het bestaan van civiele camera drones. De NAM zette als één van de eerste bedrijven in Nederland drones in om inspectiewerkzaamheden mee uit te voeren. Mijn interesse was gewekt en mijn carrière switch volgde niet lang daarna. In 2013 heb ik OmniDrones opgericht en onlangs hebben we dus ons 10-jarig bestaan mogen vieren.

“We zijn Europees geaccrediteerd om dronepiloten op te leiden en te examineren, van beginnende hobbyisten tot drone professionals”

Op dit moment is onze corebusiness het opleiden en trainen van dronepiloten. Daarnaast helpen wij organisaties bij het opzetten van hun eigen drone-afdeling. Bijvoorbeeld met het helpen bij het schrijven van een operationeel handboek. Dit doen wij al enige jaren onder de naam OmniDrones Academy. We zijn Europees geaccrediteerd om dronepiloten op te leiden en te examineren, van beginnende hobbyisten tot drone professionals komen dagelijks bij ons (digitaal) over de vloer. Verder mogen wij ook piloten opleiden voor het uitvoeren van staat-operaties.

Door de jaren heen werd de vraag naar ondersteuning bij innovatieve projecten steeds groter. Mijn collega en mede-eigenaar Lars en ik hebben voor deze meer uitdagende trajecten OmniDrones Projects BV opgericht. Hier zijn inmiddels twee startups uit voortgekomen, namelijk Drone Delivery Services en OmniDrones Security. Hierin werken we samen met andere partners. OmniDrones heeft uiteraard zelf ook een operational authorisation om in de EU Specific catergorie te mogen vliegen. 

Waarom zijn jullie / ben je lid geworden van DCRO?

De onbemande luchtvaartsector moet zijn bestaansrecht als gevestigde branche nog echt verdienen. ‘We are here to stay’, maar dat is nog niet overal geland. Er wordt ontzettend naar veiligheid gekeken (wat een goed zaak is), maar de economische en maatschappelijke kansen zijn helaas veel minder vaak onderwerp van gesprek. Het angstvallig kijken naar enkel de gevaren heeft een beklemmend effect op de groei en mooie kansen die er zeker ook zijn. Veiligheid op één, maar wel met ook de ambitie om deze branche vleugels te geven. Een krachtige branchevereniging is hierbij onmisbaar.

“Drones zullen steeds slimmer worden en meer en meer geprogrammeerd/autonoom taken uit gaan voeren. De rol van piloot zal hiermee ook anders worden.”

Hoe zie jij de toekomst van het gebruik van drones?

Drones zullen steeds slimmer worden en meer en meer geprogrammeerd/autonoom taken uit gaan voeren. De rol van piloot zal hiermee ook anders worden. Wij voorzien dat dit nog de nodige groeistuipen gaat opleveren voordat we dit echt breed kunnen toepassen. Onlangs hebben we nog wel een belangrijke bijdrage mogen leveren aan het introduceren van waterstofdrones in Nederland. We vlogen in plaats van 30 à 40 minuten op accu’s zo’n 90 minuten/50 km legaal op waterstof. Dat zijn bijzonder mooie mijlpalen. Niet alleen voor ons, maar voor de hele sector.

Wat zijn jullie verwachtingen van het lidmaatschap van DCRO?

Los van het feit dat er nu al één professionele spreekbuis naar de overheid is en dat er onderling al veel kennis en ervaringen wordt gedeeld onder de DCRO leden, is ook een groot goed om met elkaar drones in de maatschappij te blijven normaliseren. Onze professionaliteit, de economische kansen en maatschappelijk waarde met elkaar uitdragen, maakt deze lidmaatschap erg waardevol.

Word lid van DCRO

Interesse om lid te worden van de DCRO en een bijdrage te leveren aan de professionele ontwikkeling in dit vakgebied? Samen met een netwerk van gecertificeerde professionals werken we aan veilige onbemande luchtvaart. Ben je benieuwd welke voordelen DCRO jou en jouw bedrijf kan bieden? Mail naar info@dcro.nl